For de fleste er det å kjøpe en snøfreser en relativt stor investering. Derfor er det viktig at du er klar over hva som skiller de ulike merkene og modellene før du velger. Hvis du kjøper en maskin av god kvalitet,  har du sannsynligvis en snøfreser de neste 20 årene. Vi i Grim Maskinservice hjelper deg!

Hestekrefter og kastelengde

Hestekrefter (HK) er noe de fleste er veldig opptatt av når de skal sammenligne priser og velge mellom ulike merker. Antall HK sier noe om hvor sterk motoren er, men det forteller sjeldent hvor stor kapasitet maskinen har for snøfjerning, eller hvor langt maskinen klarer å kaste snøen. I mange tilfeller går mye av kraften bort på å drive akslinger av ofte veldig ulik kvalitet. Vi i Grim Maskinservice har nesten 30 års erfaring med snøfresere, og vet at selve konstruksjonen er vel så viktig som antall hestekrefter.  

Én- eller totrinns snøfreser?

Éntrinns betyr at snøen tas inn i snøhuset og kastes ut av den samme skovlen. Dette fungerer fint på mindre arealer når snøen er lett og tørr, og høyden på snøen ikke overstiger 15-20 cm. Hvis du skal fjerne større snømengder og snø som er våt eller hard, er det nødvendig med en totrinns modell. På disse tas snøen inn i snøhuset av en skovel og kastes ut ved hjelp av en annen skovel.

Hjul eller belter?

Det er mest vanlig med hjul på de rimeligste modellene. Mange sverger fortsatt til snøfresere med hjul på grunn av hurtigere fremdrift og enkel manøvrering. Det er imidlertid stadig flere som går over til snøfresere med belter. Det er flere grunner til dette. Blant annet har beltemodellene bedre fremkommelighet da gripeflaten er langt større, og de er i tillegg mye tyngre å løfte i forkant. Dermed graver de seg ikke seg oppover i snøen, men jobber stødig ned mot underlaget. Det betyr at du trenger å benytte langt mindre kraft for å holde snøfreseren stabil. I tillegg har for eksempel Hondas modeller styreclutcher, som gjør at beltemodellene vinger lett. Ariens har et annet system som gjør at beltemodellene deres snur like enkelt som hjulmodellene. Disse har i tillegg like hurtig fremdrift som hjulmodellene.

Gearsystem

De fleste snøfresere er utstyrt med et gearsystem med fire til seks ulike hastigheter forover og én til tre hastigheter bakover. Det kan ikke veksles mellom gear mens maskinen er i fart. På de fleste modellene til Honda og en av modellene til Ariens kan du velge hydrostatdrift, som gjør at du trinnløst kan endre hastigheten og skifte fra forover til bakover uten å slippe opp fremdriften.  Dette gjør det svært enkelt å håndtere snøfreseren.

El-start

De fleste snøfresere av god kvalitet er lett å dra i gang med snor, selv i lave temperaturer. Hvis du likevel ønsker el-start er dette tilgjengelig på flere merker. De fleste modellene med el-start har en stikkontakt festet til maskinen, og er avhengig av ledning og støpsel for å starte med 240V. Honda har batteri og nøkkelstart, noe som gjør start av maskinen til en lek. Det er viktig å huske på at batteriet må vedlikeholdes under lagring i sommermånedene.

Grim LILLESTRØM

 

Ring oss
Send oss en e-post
Adresse

Svelleveien 37, 2004 Lillestrøm

}
Åpningstider

Mandag - fredag: 09.00 – 18.00
Lørdag: 10.00 – 15.00

GRIM Aurskog

 

Ring oss
Adresse

Finstadhagan 5, 1930 Aurskog

}
Åpningstider

Mandag - fredag: 09.00 – 18.00
Lørdag: 10.00 – 15.00

Grim Jessheim

 

Ring oss
Send oss en e-post
Adresse

Industrivegen 28, 2050 Jessheim

}
Åpningstider

Mandag - fredag: 09.00 – 18.00
Lørdag: 10.00 – 15.00

Postadresse til alle avdelinger: postboks 319, 2001 Lillestrøm