Hvilken bensin skal jeg velge?

mandag 21. august 2023
Hvilken bensin skal jeg velge?

Ifølge NAF kan du bruke den nye bensinen på de fleste biler, og at tommelfingerregelen er at alle biler f.o.m 2011 og nyere kan bruke E10 bensin.

Men hva med gressklipperen eller snøfreseren min?

Når det kommer til hagemaskiner kan du i hovedsak bruke samme tommelfingerregel men med et unntak, maskinene kan ikke lagres på E10. Maskiner fra 2011 og tidligere kan få problemer eller at de ikke vil gå ordentlig.

Fem hovedproblemer ved bruk av den nye bensinen (E10):

1.) Det er etsende når det er i kontakt med visse materialer i lagrings- og leveringssystemer for drivstoff, sink- og aluminiumslegeringer brukt i forgassere, flottører, nål/sete, bensinpumper, filterhus etc.

2.) Fordi det er en alkohol, tørker etanolen ut gummikomponenter som ikke er etanolbestandige i drivstoffsystemet. Dette fører ofte til sprekker og sprøhet i slanger, tetninger/o-ringer, membraner etc.

3.) Etanol er hygroskopisk - det liker vann. Fuktighet kommer inn i drivstoffsystemet når det fylles opp. Etanolen i bensinen suger denne fuktigheten til seg som en svamp. Når vanner er kommet i bensinen danner det en kjemisk blanding som forårsaker korrosjon av innvendige deler i drivstoffsystemet.

4.) Det fungerer som et løsemiddel i eldre motorer, og løser opp tank-pakninger, coating og legeringer å andre avleiringer i tank, rør og slanger. Dette blir deretter ført til bensinpumpen, filter, forgasser eller injeksjonssystemet hvor de kan tette ventiler, forgassernåler og injektorer.

5.) Bensin har et kokepunkt på 200 °C mens etanol koker ved 78 °C (ved trykk på 1 Standardatmosfære). I forgassermotorer med lavt bensintrykk danner derfor etanolholdig bensin blokkerende gassbobler lettere enn etanolfri bensin. Problemet refereres ofte til som «bensinkoking» eller «vapor lock» på engelsk, og fører til at motoren ikke får bensin. Dess høyere lufttemperatur og etanolinnhold i bensinen - dess større blir problemet.

Det er påvist at kjøring med eldre maskiner/motorer med E10 bensin (10 % etanolholdig bensin) ved temperaturer over 25 grader blir svært utfordrende og til tider umulig.

Hva anbefaler maskinforhandlere?

Vi anbefaler på det sterkeste å kjøre maskinen på alkylat bensin, da vil du unngå overraskelser ved sesongstart. Alkylatbensinen er mye mer finraffinert, ikke tilsatt noen stoffer og tåler å stå lagret på kannen i inntil tre år. Alkylatbensinen avgir heller ikke skadelig eksosgass, så det er hverken farlig for deg eller miljøet.

Hvilke varianter av alkylatbensin har dere?

Hos oss kan du få kjøpt både 2-takt og 4-takts alkylatbensin. Kannene kommer i 5L, 25 L og finnes også på 194L fat.

Trenger du mer informasjon om dette så kan du ta kontakt med en av avdelingene våres.

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få gode tilbud og råd 3-4 ganger i året.
Meny